Distributionsmodel

Parameterbestemmelse

Formålet med modellen er at simulere sig frem til den parameteropsætning. som for den enkelte forhandler og publikation ville have givet det højeste bidrag i en given periode

Dette kan opnås på to måder:

  • Mindske returen og dermed reducere købs-, distributions- og returomkostningerne.
  • Simuleret højere salg ved at beregne et estimeret salg ved udsolgt og dermed øge bidraget.

Bidraget er baseret på den enkelte publikations aktuelle kostpris med reduktion af følgende omkostninger:

  • Fragtrate pr kilo fra udgiver.
  • Pakke- og distributionsomkostninger pr styk.
  • Returbehandlingsomkostninger pr styk.

Der kan varieres på følgende parametre:

  • Ny salgsprognoses gennemslagskraft fra 20 til 60% varierende med 20 procentpoint med mindre gennemslagskraften er opgivet. Salgsprognosens gennemslagskraft er et udtryk for, hvor hurtigt salgsprognose skal regerer på ændringer i faktisk salg, hvor man groft sagt kan sige at 20 er langsomt, og 60 er hurtigt.
  • Sidst beregnet spredningstillægs gennemslagskraft fra 20 til 60% varierende med 20 procentpoint med mindre spredningstillægget er opgivet. Spredningstillæggets gennemslagskraft er et udtryk for , hvor hurtigt spredningstillægget skal regerer på ændringer i forholdet mellem salgsprognose og faktisk salg, hvor man groft sagt kan sige at 20 er langsomt, og 60 er hurtigt. (Se også usædvanlige salgsobservationer og andre fritagelser for beregning)
  • Servicetillæg fra 0 til 100% varierende med 10 procentpoint med mindre servicetillægget er opgivet. Servicetillægget er et udtryk for merdistribution til dækning af ikke forudsete udsving og må ikke forveksles med salgsprocent.

Distributionssimulering

Udgaver med salgsdag i en givne periode, hvor nedenstående er opfyldt, analyseres for den enkelte forhandler.

  • Accept retur dato skal være overskredet. For forhandlere startende med 3 (Grønland og Færørene) skal accept retur datoen være overskredet med 40 dage.
  • Udgaven må ikke være markeret for, at den skal udelukkes fra prognosen.
  • Udgaven må ikke have salgsdag i en af de opgivne unormale salgsperioder, f.eks. påsken.
  • Udgaven skal være distribueret til forhandleren.
  • Forhandleren må ikke have negativt nettosalg af udgaven (retur større end distribution)
  • Forhandleren skal have indsendt retur på den hjemkaldelse, hvorpå udgaven optræder. NB. Dette er p.t. ikke i kraft p.g.a. manglende regler for, hvornår en forhandler ikke har indsendt retur. (Se usædvanlig salgsobservation).
  • Forhandlerens salgsobservation er usædvanlig defineret som en afvigelse fra salgsprognosen på mere end et antal gange spredningen i mindre end et antal på hinanden følgende udgaver. D.v.s. at hvis flere på hinanden følgende udgavers salgsobservation er usædvanlige, er de måske ikke så usædvanlige endda.

Hvis den først fundne udgave har ligget til grund for en stammeregulering, foretages ingen beregninger. Man kan ændre denne udgave til ikke at være beregnet, hvis man f.eks. ønsker at simulere med ny manuel parametersætning. Efter endt beregning markeres denne udgave for at være beregnet.

Startprognose og -distribution for simulering sættes ved at anvende faktiske tal for distribution og salg for et opgivet antal udgaver. Alle gennemslagskraftsværdier sættes til 100 / antal behandlede udgaver, så længde dette tal er større end gennemslagskraftsværdien

Følgende beregning fortages for de enkelte udgaver.

Simuleret salg sættes til det faktisk solgte antal fra udgaven med mindre (og vi ikke er ved at beregne startprognose):

  • Det faktisk solgte er lig faktisk distribution (udsolgt), hvorfor simuleret salg tillægges opgivet procenttillæg rundet op til nærmeste heltal, altså et gæt på, hvor meget forhandleren kunne have solgt. D.v.s. der er ikke noget tillæg ved udsolgt, men en påvirkning af salgsprognosen ved udsolgt.
  • Hvis vi er ved at bestemme parameterværdier (altså ikke beregne ny stamme) og simuleret salg er større end simuleret distributionen, sættes simuleret salg til simuleret distribution.
  • Forhandlerens salgsobservation er usædvanlig defineret som en afvigelse fra salgsprognosen på mere end et antal gange spredning i mindre end et antal på hinanden følgende udgaver, hvorfor observationen ikke indgår i beregningen.

Der udregnes således en simuleret retur på basis af simuleret distribution og salg, og der beregnes et dækningsbidrag for udgaven.

Der udregnes nu ny salgsprognose og simuleret distribution.

  • Ny salgsprognose beregnes som simuleret salg gange gennemslagskraft divideret med tidligere salgsprognose gange 100 minus gennemslagskraft.
  • Spredningen beregnes som den absolutte afvigelse mellem salgsprognosen og simuleret salg. Nyt spredningstillægget beregnes således som aktuelt spredning gange gennemslagskraft divideret med tidligere spredningstillæg gange 100 minus gennemslagskraft. Man kan dæmpe effekten af spredningstillægget (eller tilnærme det 1) ved at anvende kvadratroden af spredningstillægget.
  • Servicetillægget beregnes, som et procentuelt tillæg til salgsprognosen plus spredningstillægget. Man kan dæmpe effekten af servicetillægget (eller tilnærme det 1) ved at anvende kvadratroden af servicetillægget.

Man kan sige at salgsprognosens og spredningstillæggets regerer forskelligt alt efter om forhandleren er for opadgående eller nedadgående. Hvis forhandleren er for opadgående vil både salgsprognose og spredningstillæg give merdistribution, hvorimod hvis han er for nedadgående vil salgsprognosen trække nedad og spredningstillægget opad.

Man skal være opmærksom på at beregningerne foretages fra bunden af, d.v.s. at ved ændringer i parameterværdier ændres også udgangspunktet for ny salgsprognose og spredningstillæg.

Simuleret distribution er således salgsprognose plus spredningstillæg plus servicetillæg afrundet med mindre:

  • Salgsprognose er mindre en opgivet minimums decimaltal, hvorfor simuleret distribution sættes til 0; Dette er f.eks. for at undgå at hvis salgsprognose plus spredningstillæg plus servicetillæg er 0,5 rundes det op til 1. Dette kan også ses som en bremse ved nulsalg i en længere periode (afhængigt af gennemslagskraften på salgsprognose og spredning).

Stamme

Den parameteropsætning af servicetilllæg og gennemslagskraft på salgsprognose og spredningstillæg, som ville have givet det største dækningsbidrag i en given periode, f.eks. det sidste halve år, anvendes til at beregne ny distributionsprognose, som ovenstående med få undtagelser, og dermed stamme og beregnet oplag. Hvis flere parameteropsætninger giver samme bidrag, vælges den med laveste servicetillæg og laveste reaktionshastighed på h.h.v. salgsprognose og spredningstillæg.

Stammen er således bestemt med mindre:

  • Forhandleren er markeret for ej regulerbar
  • Stammen er manuelt ændret inden for et opgivet antal udgaver.
  • Simuleret distribution er mindre end minimumsleveringen, hvorfor simuleret distribution sættes til minimumsleveringen.

Ved opgivelse af salgsprocent beregnes nyt oplag ud fra den samlede salgsprognose på åbne og midlertidigt lukkede kunder divideret med salgsprocenten. Dette oplag kan varierer fra det beregnede oplag: Hvis vi således ønsker at distribuere mere end det beregnede oplag foretages følgende korrektioner på regulerbare stammer:

  • Forhandlere med højeste spredningstillæg gange salgsprognose får 1 mere, næsthøjeste 1 mere, indtil differencen er udlignet. Hvis to forhandlere har samme spredningstillæg vælges den med højeste stamme først.

Hvis vi ønsker at distribuere mindre end det beregnede oplag foretages følgende korrektioner på regulerbare stammer:

  • Forhandlere med højeste servicetillæg gange salgsprognose får 1 mindre, næsthøjeste 1 mindre, indtil differencen er udlignet eller servicetillægget er 0.
  • Forhandlere med højeste spredningstillæg gange salgsprognose får 1 mindre, næsthøjeste 1 mindre, indtil differencen er udlignet eller spredningstillægget er 0.
  • Forhandlere med højeste salgsprognose for 1 mindre, næsthøjeste 1 mindre, indtil differencen er udlignet.

Efter endt beregning markeres publikationen for, at der kan foretages ændringer af stammen.

Stammegodkendelse

Efter endt beregning udskrives et stammeændringsblad på de forhandlere, hvis stamme vil blive ændret ved godkendelse. Man kan eventuelt markere den sidste udgave for ikke at være beregnet, ændre parameteropsætningen og simulere igen.

Ved godkendelse af de enkelte publikationer, overføres ny stamme til aktuel stamme.